Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 24 september 2010

Ge mig den!

Av Lina - 24 september 2010 16:42



Både när jag går och håller grundkurser är det ganska många som inte vill leka med sina hundar. Jag minns att jag själv var ganska dålig på att leka med Pejla i början, så jag har förståelse för dem. Dels kan det handla om att man upplever att hunden går upp i varv, och att man som förare har svårt att hantera detta - att hunden blir "stressad" eller "för het", och att man tror att det här är dåligt. Dels kan det ha att göra med att man helt enkelt inte kan leka själv - och kanske särskilt i kursmiljö, där man känner sig uttittad och tafatt i sina försök att få igång hunden. Men det kan också bero på att man inte är helt överens med hunden om hur leken ska gå till - hunden kanske tar bollen, drar iväg och har skoj med den på egen hand, medan föraren vill att hunden ska komma tillbaks med den för en lekstund tillsammans.


Det generella rådet från mig är att helt enkelt: Lek mer! Prova dig fram på hemmaplan, utan publik, tillsammans med din hund. Testa att kasta föremål, kampa om föremål, dra föremål efter marken och låta hunden jaga. Prova också hur hunden reagerar på beröring under leken.


Bli inte för nervös om hunden blir sådär "het". Givetvis ska leken avbrytas om hunden biter efter händer eller andra kroppsdelar, men gör ingen stor affär av det. Låt det bara bli tydligt att leken slutar tvärt om den biter på fel ställen. Att den däremot går upp i varv behöver inte alls vara negativt. Det går att hantera det här som förare, och bästa sättet att lära sig det är att leka mycket. Både du och din hund lär er hur ni leker bäst tillsammans. Försök att hitta lekformer där du känner dig avslappnad och bekväm - då kommer det heller inte att bli lika jobbigt att leka inför andra människor på kurs.


Detta med att hunden ska komma tillbaks med föremål som du kastat är i allra högsta grad träningsbart. Med Pejla tränade jag in en handtarget. Jag lärde henne att trycka sin nos i min öppna handflata. Jag tränade det tills hon var bensäker på det - varje gång jag visade min hand kom hon till mig och satte nosen där. Givetvis fick hon under inlärningen belöning varje gång hon gjorde rätt.


Så småningom la jag till att hon skulle plocka en leksak från golvet innan hon tryckte nosen i handen, och vips hade jag ett avlämnande. Även det här tränades mycket, och jag varierade mellan att belöna med godis, eller att kasta leksaken på nytt (hon gillar att springa och hämta, så det funkade ypperligt att använda just detta som belöning).


Med Zaphod har jag haft lite samma strategi, men han är betydligt mer föremålsintresserad än Pejla. Och han gillar att ha grejerna mer för sig själv.


Jag har lärt honom handtarget, och utan grej gör han det gladeligen. Med en grej är det däremot inte lika självklart. Jag la tidigare upp träningen precis så som jag gjort med Pejla. Vilket är dumt, men kanske naturligt - jag gör det som funkat historiskt sett.


Han kommer alltid tillbaks med grejer, men ibland tar han fem triumfvarv runt träningsplanen först, skakar på grejen och springer, springer, springer.


Niina Svartberg har som sagt varit här och hållit kurs ett par dagar. Och som deltagare fanns Zaphods kullbror Zot med. Zot och hans matte Bettan hade en himla kul lek för sig som belöning efter utförda beteenden. Det är en typ av byteslek och går helt enkelt ut på att man har två likadana leksaker - slänger den ena, som hunden får hämta, och när den är på väg mot dig slänger du den andra. Det här funkar bäst om man har två likvärdiga saker, så att inte den ena grejen blir mer värd än den andra.


Idag var jag och Zaphod på grundkurs på klubben igen, och när kursen var slut körde vi den här leken på plan. Hej vad skoj det var!


Jag slängde den röda kongen, han sprang och tog den, och så fort han visade minsta antydan till att slänga en blick på mig gav jag min belöningssignal och höll ut den blå kongen så att han fick ta den i farten åt andra hållet. När han gripit den blå, gjorde vi samma sak igen och igen, och igen.


Den första minuten drog han rätt långa varv innan han vände upp mot mig, men väldigt väldigt snart hade varven minskat i omfång och jag hade faktiskt tillslut svårt att få honom bort ifrån mig.


Zaphod gillar både godis och lek, men lek smäller aningen högre. Med Pejla, som älskar allt ätbart, var det väldigt enkelt att lära henne komma med saker och byta mot godis. Men med en lekgalen hund är ju detta en rätt dum strategi. Med en lekgalen hund låter det väl smartare att belöna med just mer lek?


 
 
Ingen bild

Lena 6 Zorro

25 september 2010 08:49

Det är snart slut på lekasjälv varven nu , det gick ju fort för er att lära in. Jag ska prova detta med Zorro.Ha det GÔTT och trevlig helg.

 
Ingen bild

Anna

25 september 2010 10:50

Hej, igen! Det var jag som skrev om den bitande 6-månaders för nån vecka sen. Vi har inte kommit så långt i träningen ännu ;) Men jag vill passa på att kommentera/ställa en fråga gällande att leka med sin hund.

Jag vet ju att damen gillar att kampa, eftersom hon gärna gör det på eget initiativ. Jag skulle jättegärna vilja använda kamplek som belöning men då är vi ju inne på det här med att stressa upp sig och gå upp i varv. Jag har aldrig lekt med henne, och jag tycker det är jättesynd. Men jag törs helt enkelt inte. Jag har svårt att tro att jag skulle kunna få henne att sluta. Om jag skulle gömma leksaken t.ex under tröjan så skulle hon nog fortsätta kampa i kopplet eller i mina kläder. Och jag vill ju inte avsluta leken med att säga åt henne.

Ska vi lägga ner försöken att leka tills hon är lite äldre, och kanske lite lugnare? Och kanske jobba på ett "nu är det slut"-kommando?

Jag har också funderat på om man är 2st. En håller i kopplet och en kampar och leker med henne. När det är slut så tar personen som håller i kopplet bort henne, istället för att leksaken försvinner så försvinner hon. Men risken finns ju ändå att hon biter i den personen.. Hmm

Mvh
Anna

Lina

27 september 2010 10:04

Hej Anna!
Jag skulle nog inte lägga ner leken tills hon är äldre. Det var lite så jag gjorde med Pejla, och det var ett himla jobb senare att få igång henne.

Jag skulle nog fortsätta att testa mig fram. Just i kampleken skulle jag definitivt lära in ett loss/tack-kommando om det känns som om det behövs för att få slut på leken. Med Zaphod har jag ett sånt som är typ 80%igt hittills, dvs han släpper inte varje gång. Men ofta bara monterar jag ut leksaken ur munnen på honom när det är slut :)

Sedan tror jag mycket på att bara leka ihop och se vad hunden verkar tycka är roligt. En sådan grej har jag hittat med Zaphod - när han har en grej i munnen tycker han det är skitroligt att komma in och sätta den i min öppna hand, och jag ska då putta bort honom med handen - alltså inte ta leksaken eller fortsätta kampa, utan putta iväg honom en bit. Han gillar detta som attan :) Men detta är inget jag gjort med Pejla, och inget jag blivit rekommenderad, utan bara en sån där grej jag råkat upptäcka när vi lekt :)

 
Desirée

Desirée

26 september 2010 21:52

Fin hundblogg!

http://dessiiree.blogg.se

 
Madelen

Madelen

27 september 2010 13:26

Ytterligare en bra text att spara i min samling tills jag får valp. Ett litet tips till Anna förutom det Lina redan skrivit är att kanske testa långlina om du är rädd för att hunden ska gå på kopplet. Då håller du ju inte i något men har ändå kontroll om hunden kanske vill sticka ifrån.

http://tokryck.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards