Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 7 september 2010

Veterinärbesök

Av Lina - 7 september 2010 14:28


Jag hade tid hos veterinären för Zaphod idag. Dels skulle vi göra återbesök för att kolla att allt är ok med analsäckarna nu. Dels ville jag ta ett urinprov. Han har väldigt svårt att hålla tätt den lille, och nog för att han är ung, men han kissar fortfarande väldigt ofta, och ibland läcker han. Kanske är det inget, men lika bra att kolla upp så att han inte har någon infektion eller så.


Men besöket kom även att inkludera Pejla. Jag har dragit mig för att låta henne undersökas eftersom de symtom jag sett under en längre period har varit lite svåra att tyda.


I våras skar hon upp en tass. Efter det började hon halta på motsatt bakben. Jag, och fler med mig, misstänkte att hon avlastat den trasiga tassen och därmed blivit överbelastad på motsatt sida. Hon visade smärtor i höger baklår när jag var hos Jill (se tidigare inlägg). Hon visade även reaktioner i ryggen.


Under våren och sommaren har hon inte heller varit sitt gamla vanliga, pigga jag. Men jag har tänkt att det dels berott på att hon haft ont i bakbenet, dels kunde det ju ha att göra med Zaphod - att hon inte är ensam om uppmärksamheten längre och känner sig lite deppig. Och sedan kom löpet - då är hon alltid sur och seg.

Men det finns andra saker som gjort mig fundersam också. Hon har börjat tveka inför att hoppa in i bilen. Tar ibland sats två gånger. Inte varje gång, men ibland. Hon morrar åt Zaphod när han kommer nära henne när hon ligger och sover - det är inte alls likt henne. Hon vaktar mer överlag här hemma. Hon går passgång mest hela tiden, och blir otroligt trött under promenaderna.


Men hon har hela tiden ändå varit ganska pigg när jag hittat på saker ihop med henne, och jag har tänkt på löp, onda muskler, skendräktighet, jobbig valp osv osv.


Men den senaste veckan har min mattokiga tjej plötsligt börjat visa ointresse för mat. Hon har ätit, men har kunnat lyfta huvudet från skålen och titta på mig - helt olikt henne även detta. Hon brukar glufsa i sig allt, snabbt och glupskt. Och igår åt hon fem-sex tuggor, gick sedan och la sig. Provade att ge henne igen, men nej.


Hon hade ingen feber, men att hon inte äter är alldeles onormalt. Jag ringde därför veterinären imorse och fick komma tidigare för att de skulle kunna titta på henne också.


Vi började med att röntga livmoder, för att kunna utesluta problem med den om inte annat. Inget konstigt syntes där. Vi gick vidare med blodprov, och alla värden var helt normala.


Efter att veterinären tittat på hur det ser ut när Pejla går (jag klagade en del över detta), höll hon med mig fullständigt. Det såg inte bra ut.


Det blev narkos och en höftledsröntgen, och en ryggröntgen.


Veterinären var noga med att påpeka att hon inte kan läsa av röntgenplåtar på detaljnivå, men hon misstänker det som kallas L7S1 - en förträngning i ryggmärgskanalen mellan 7:e ryggkotan och 1:a svanskotan, och som gör ont när nerverna kommer i kläm. Här finns mer att läsa om detta.


Bilderna ska skickas till Strömsholms djursjukhus där de kan göra en riktig bedömning. Och medan vi väntar ska Pejla få Metacam för smärtan i en vecka.


Hon fick en metacamspruta på plats, och fick sedan ligga i bilen och vila medan Zaphod fick sin undersökning. Gjorde även några ärenden innan vi slutligen kom hem, och då hade hon piggnat i efter narkosen. Och tror ni inte att hon travade hela vägen från bilen till dörren där vi bor. Jag har inte sett henne göra det på hela sommaren, och misstänker förstås att det är smärtlindringen som hjälpt. Och just detta grämer mig. Tanken på att hon kanske gått med smärtor hela sommaren, utan att jag gjort något åt det, det gör ont i hela mattehjärtat.


Min Pejla, igår


 
 
Madelen

Madelen

7 september 2010 18:13

Fy vad det var ledsamt att läsa detta, inte Pejla också! Hoppas att veterinären inte har rätt! Jag känner igen alla symptom och även jag kände som du, att jag inte gjorde något innan. Men man kan alltid vara efterklok och det är inte alltid det är bra, nästan aldrig faktiskt.
Det kommer gå bra detta!!!
Kram!

http://tokryck.wordpress.com

Lina

7 september 2010 18:22

Tack för orden Madelen. Du ska veta att jag tänkt mycket på dig och Kiwi under dagen... Kram!

 
Harriet

Harriet

7 september 2010 19:10

Du resonerade precis likadant med Pejla som jag med Kiara. Hittade alla möjliga orsaker att skylla på. Och smärtan i mattehjärtat den känner jag allför väl igen. :( Men vad gör man när man inte vet...
Kram

http://www.ladusvalans.se

Lina

8 september 2010 11:22

Tror också att det liksom tagit lite tid för mig att pussla ihop alla de där "smågrejerna" till ett symtom på något sätt...

 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

8 september 2010 09:16

Det är alltid lätt att tänka varför, efteråt. Men du har varit en god matte! Du HAR gått till veterinär med Pejla. Livet vore ju busenkelt om vi visste precis hur och när vi skulle göra allt, men vi får gå på känn framåt i livet och då kan det ta lite tid. Kram till dig, världens bästa Pejla-matte!

http://vattenhunden.wordpress.com

Lina

8 september 2010 09:20

Tack, världens bästa Lillan!

 
Erika, Noa & Scout

Erika, Noa & Scout

8 september 2010 10:47

Neeej, va tråkigt att läsa om Pejla!! Men det kommer säkert att ordna sig! Jag har helt missat att du skaffat valp, stort lycka till med honom!!!

http://www.springertok.wordpress.com

Lina

8 september 2010 11:19

Tack Erika! :)

 
Zebra

Zebra

8 september 2010 10:54

USJ, sånn er ikke gøy.Jeg har en tispe med Spondylose, og hun har mange av symptomene som din hund har.God bedring

http://htt://prikkeprinsessa.blogspot.com

Lina

8 september 2010 11:19

Tack! Ja, jag var ju även lite nervös för spondylos, men det kunde vi iallafall konstatera att det inte var, så det är bra.

 
Tina

Tina

8 september 2010 12:52

Väldigt tråkigt med Pejla men ändå skönt att du hittat en orsak till hennes besvär. Det går ju att ha ett bra liv även med smärtlindring. Känner så väl igen dina samvetskval men det är faktiskt inte lätt att få alla bitar på plats och hundarna är väldigt bra på att dölja sina besvär för oss.
Kram

http://workinglabs.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards