Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 7 april 2009

Vad händer när belöningen är för het?

Av Lina - 7 april 2009 19:24

Jag har varit med om att en hund blir allt för upptagen av tanken på belöning; så upptagen att den inte klarar av att tänka på någonting annat. I träning kan detta resultera i en hund som bara står och glor. Vi har just nu ett besläktat problem.


Jag och Pejla leker en del nu. Bara leker, och försöker hitta en bra form för hur vi faktiskt kan leka tillsammans på ett bra sätt, där vi båda uppskattar leken. Jag har tidigare haft problem med att Pejla inte riktigt gillat att kampa, men hittade nya vägar för något år sedan sådär, så leken har överlag blivit mycket bättre. Men det kan bli ännu bättre! :)


Jag har en önskemålbild av en hund som kampar med ett härligt, konstant morrande. Jag vet inte om det är möjligt för oss att nå dit, men en bra målbild är det hur som helst :)


Jag har lyckats förstärka Pejlas lekmorr en del på senare tid. Har låtit henne vinna kampleksaken precis när hon morrat, och häromdagen hände något roligt. Jag blev passiv i kampen och vi liksom stod och vägde mot varandra. Hon plirade på mig med lekfulla ögon, och sedan hände det - hon började inte dra hårdare eller så, utan spände ögonen i mig och där kom ett ljuvligt, uppfordrande MORR!


Jackpotbelöning! Som för stunden fick bestå av att hon fick vinna leksaken och vi brottades och kelades om vartannat.


Men hela grejen fick mig att tänka, att vid såna här tillfällen hade man ju velat ha en RIKTIG jackpot, och för Pejlas del handlar det förstås om någonting ätbart.


Så jag plockade vid nästa tillfälle helt sonika med mig mumsbitar av råa kycklinghalsar, att ha i beredskap att skicka henne till när de spontana morren dök upp.


En gång funkade detta. Sedan tog morren slut. Helt och hållet. Detta var ca en vecka sedan, och inte ett morr har hörts sedan dess...


Jag kan egentligen inte vara helt säker, men jag väljer att vara det ändå - kycklinghalsarna är helt klart en för het belöning för Pejla - hon klarar inte att slappna av i leken tillräckligt mycket för att släppa ur sig morren när hon samtidigt tänker på kycklinghals. Hon kampar jättebra nu, sliter rakt bakåt med massor av bakåtvikt, men morren... de är puts väck.


Så man kan väl säga att vi både gått bakåt och framåt. Hon kampar mycket bättre och leken är helt klart mer värdefull för henne nu. Men samtidigt känns det tråkigt att de här morren som jag förstärkt under en rätt lång tid verkar vara borta.


Vi har gått framåt i hur kampandet känns och ser ut, men vi är ändå längre från min målbild på något sätt.


Kan tyckas att det här är petitesser, men för mig är det inte det. Jag ser delvis på det som ett mycket intressant experiment :) Inget "farligt" experiment förstås - Pejla får bara massor av kul längs vägen. Problemet jag står inför nu är hur jag ska tackla det hela. Det ligger rätt nära till hands att sluta jackpotbelöna med mat under en period och bara belöna med att hon får vinna leksaken. Det var ju så jag fick fram morrandet förra gången. Ja, så måste det nog bli.

 
 
Pia o Dexter

Pia o Dexter

7 april 2009 20:54

Hm...intressant. Jag har liknande "problem". Jag vill också få Dexter att ta för sig mer i leken. Han är så himla försiktig, vilket iof är bra, men, ja, allt beror ju så klart på hur man ser det :-)

Jag jobbar också på att få fram morret.

Visst är det fascinerande att se hur man växer tillsammans i leken?!

http://raddningshunden.blogspot.com

 
hundgalen

hundgalen

8 april 2009 07:59

Var försiktig med vad du önskar dig...
Min hund har heller inte varit så mycket för kamp speciellt inte när det har funnits godis i fickorna. Jag har förstärkt kampen och morrningarna precis som du är på väg att göra. Lite sött när en sheltie morrar....
Nu när jag ska använda mitt kampande till bakåtvikt i apporterande så märkte jag att morrandet liksom blivit ett med beteende dra bakåt. Det var kanske inte den målbilden man hade när hunden ska ta vittringspinnen eller apporten. Vad är det man säger?, Pavolov sitter alltid på dina axlar.....

http://hundgalen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Doris

8 april 2009 08:40

Jag har följt dig och Pejla på bloggen ända sedan hon var liten valp. Jättekul, det känns nästan som om vi är bekanta. Har själv en flattehane som snart blir 2 år. Undrar lite angående lek och morr! Varför vill du att Pejla skall morra? Hälsningar från Skåne

 
Lina

Lina

8 april 2009 09:16

Pia - Jag håller med, det är superfascinerande. Och väldigt förstärkande och roligt! :)

hundgalen - Intressant vinkel! Menar du att hon morrar när hon plockar pinnen?! Hehe, detta kan kanske vara bra att ha i bakhuvudet då :D

Doris - Jag har egentligen nu flera anledningar till att jag vill ha fram morret, men den största anledningen är att jag ser det som ett tecken på att Pejla orkar slappna av i leken. Hon har haft svårt för kampandet tidigare, och jag tycker att vi gjort väldigt stora framsteg. Och när de första spontana morrningarna började komma insåg jag att vi kommit så långt på vägen!

En annan sak är att jag helt enkelt gillar hundar som morrar när de leker. Jag tycker det är roligt. Och då pratar jag lekmorr, inte vakt eller varning, utan bara lek.

Och nu när det försvunnit och jag tror att jag vet anledningen så är det också en tränarteknisk fråga. Är jag bra nog tränare att kunna förstärka rätt beteenden och få fram det igen?

Hoppas du blev klokare av detta :)

http://www.hundtranaren.se

 
Ida

Ida

8 april 2009 11:08

Jag är också helt klart för morr i lek, som du säger så är det för mig också ett kvitto på total avslappning och hängivenhet åt leken. Jag tror också det kan vara ett bra alternativ för hundar som har mycket ljud för sig att få utlopp utan att det blir gnäll/pip/skall. En tanke kan ju vara att byta till en mindre het belöning men att ändå jackpotta med den när morren visar sig. Kanske det blir lättare att fokusera för henne?

http://www.freewebs.com/tajma

 
Jana

Jana

8 april 2009 12:40

Annan teori: Pejla tycker kanske att lek och godis inte hör ihop? Vi har en briardtjej här som är väldigt noggran med att skilja på saker: Antingen är det lek eller godis, antingen är det agility eller frisbee. Men aldrig både och. Då blir det stor förvirring när man blandar ihop två saker. Hon är absolut helt galen i frisbeediskar men den gången jag kastade disken efter en raksträcka med hopphinder blev det tvärstopp. Totalt förvirrad Briard! Ingen aning alls hur det här ska gå till. Den dagen hoppade hon inte ett enda hinder mer, hon visste helt enkelt inte längre vad hon skulle göra. Hon trodde ju att det var agility som var aktuell när det står hinder framför henne men nu är det frisbee? Eller agility?? Eller frisbee???
Rutiner, rutiner...
Anna fråga: Hur mycket morrar ni när ni kampar? Lilla briarden har sig nog lärt att morra i kamplek för att hon härmar mig. Jag har aldrig medvetet förstärkt det utan morrar bara själv och tycker att det kul. ;-)

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria&Hera

8 april 2009 14:04

Intressanta och spännande tankar! Det skall bli spännande att få höra om hur det går!
Jag önskar er en skön påskhelg!

 
Lina

Lina

8 april 2009 17:11

Ida - ja, mindre het belöning måste det bli, och jag tänkte gå tillbaks till roligare lek när morren kommer. Och sedan börja använda godbitar som störning... kanske torrfoder t.o.m för att sakta öka på med svårare och svårare störning. Men vi får se, jag kan hinna revidera planen flera gånger innan vi är där :)

Jana - lek och godis hör ihop för Pejla i många andra sammanhang, men inte för het mat, skulle man väl kunna säga. Hon är ändå rätt van att vi varvar godbitar och lekbelöningar. Men helt klart är det så att hon leker med lägre intensitet när hon vet att det finns godbitar i närheten.

Jenny (som kommenterat på inlägget under, fast det gäller detta inlägg) - du har helt rätt! Det funkar fint när hon inte vet om det. Det var det jag menade med att det funkade en gång. Men efter en gång så vet hon ju, och då är det liksom kört. Och just nu verkar det som det var kört för flera pass framöver; som om kycklinghalsarna den där enda gången vid det enda passet påverkat hela grejen även under senare pass.

Till alla - så att ni inte tror att detta känns som ett jätteproblem - jag tycker tvärt om, att det är både intressant och rolig problemlösning. Tycker också att det är ett "bra projekt" att jobba med för att utveckla mina tränarfärdigheter. Gör inte så mycket om det blir "fel" - får inga 10:or på detta "moment" ändå ;)

http://www.hundtranaren.se

 
Jessica

Jessica

8 april 2009 19:00

Har du testat att butta på henne under tiden ni kampar, när jag gör det på mina hundar så tänder de på alla cylindrar.

http://www.sjobynshundpensionat.se

 
Lina

Lina

9 april 2009 10:02

Halloj Jessica - jodå, puttas görs det en del och det är väldigt effektivt om det inte går för vilt till. Hon är ju lite försiktig av sig.
Men en sak som hon brukat gå igång på är om jag lägger min hand runt nosen på henne när vi kampar - det var så jag fick fram morren från början. Men inte ens detta hjälper nu efter kycklinghalsarnas inträdande... :)

http://www.hundtranaren.se

 
Sven

Sven

15 april 2009 09:49

Ska du inte skriva något om presidenthunden som dom visade upp igår?

Här finns bilder och video..
http://nyhetskanalen.se/1.942463/2009/04/15/presidenthunden_motte_pressen

http://nyhetskanalen.se/1.942463/2009/04/15/presid

 
Tina

Tina

17 april 2009 14:02

Jag känner mycket väl igen problemet, fast jag har tvärt om då. Freddie engegerar sig i godisbelöningarna och så jackpottar jag med bollen sen kan jag glömma engagemanget i den övningen igen. Har jag belönat inkallning med boll en gång så tar han nästan inte godis i det momentet igen. Men man får vara envisare än hunden helt enkelt och kanske som du säger belöna med lite tråkigare godis nästa gång. För min del har vägen gått via kampen och gärna med en halvtråkig kampleksak. Jag ser fram emot fortsättningen och hur du löser detta för det kommer du göra, det är jag övertygad om.

http://workinglabs.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards