Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 19 mars 2008

Att göra om. Helt.

Av Lina - 19 mars 2008 15:54

En annan insikt som jag fick under helgens kurs handlar om detta med att göra om som man läser om ibland. Jag har fått rådet ibland att när det blir fel är det bara att göra om, typ.


Låter ju enkelt! Och det är det ju också. Det är bara det att jag inte har fattat det. Förrän nu då :)


Det blev så tydligt för mig när Fanny visade hur hon tränade stadga med Missy. Som "störning" använde hon en leksak som hon kastade och slängde runt med, och tanken var då att hunden skulle hålla position trots denna störning. Vid ett tillfälle drämde Fanny leksaken i backen några gånger, och då orkade inte Missy hålla sig riktigt, utan reste sig och gick fram. Och eftersom det var "fel" så var det alltså läge att just göra om.


Men vad betyder det då att man gör om? Det är väl där jag missat lite. Jag har visserligen brukat göra om när det blir fel, men kanske inte varit så noga med att göra om på exakt samma sätt.


Så när Missy nu fick chansen att göra rätt igen utsattes hon för EXAKT samma svårighet som hade gjort att hon misslyckats nyss. Och när hon klarade det - DÅ är dags för förstärkning.


Fanny pratade inte om detta under tiden som hon visade, men det var så tydligt hur hon jobbade med det, och så skönt att äntligen fatta :)


Detta att göra om exakt har jag praktiserat dagligen sedan vi kom hem från Göteborg. Ett mycket enkelt vardagsexempel: Imorse när vi var ute på promenad plockade jag upp efter Pejla vid vägkanten. Vi gick sedan tillsammans mot lyktstolpen med avfallslådan på. Precis när jag lyfte locket  och skulle slänga påsen drog Pejla iväg ut i kopplets fulla längd och ville nosa på något lite längre fram.


"Nää", tänkte jag, "så vill jag ju inte ha det. Nu får vi allt göra om!"


Sagt och gjort. Jag tog helt enkelt med mig Pejla tillbaka de metrarna vi gått fram till lådan och gjorde om EXAKT samma sak igen. Och den här gången var hon lugn och fin i kopplet medan jag öppnade lådan och slängde påsen. Och hon fick belöning genom ett "varsågod".


Det här låter säkert som en petitess, men för mig är det inte det. För i det stora hela är det här jätteviktigt tror jag! Jag har använt mig av precis samma princip vid ytterdörren och mot dragande i koppel och andra småsaker nu, och det är ju löjligt vad snabbt jag ser resultat! Det blir liksom att man sätter ribban och där ligger den kvar. Jag slipper sänka den för att det blir jobbigt - reglerna är klara för mig och därmed lätta för min hund att förstå.


Jag vet inte om det låter "strängt"? Jag har nog själv tyckt att det har gjort det när jag lyssnat på andra, men nu när jag praktiserar det så ser jag att det inte alls är det. Tvärt om faktiskt - det känns väldigt schyst mot hunden att ha så tydliga kriterier, och att ge en ny chans att lösa exakt samma problem, som hunden faktiskt fixar!


Och om man för över detta på hundträning (inte vardagslydnad då), så funderar jag just nu över om jag inte sänkt kriterierna i onödan ibland, och att det är detta som gjort att vi stått still i så mycket? Istället för att sänka direkt ska jag nu ge henne en eller ett par extra chanser att fixa exakt samma problem. Om hon inte klarar av att sitta still när jag slänger iväg en pinne så ska jag inte göra det enklare direkt och kasta "enklare" eller så, utan vi ska göra om exakt samma svårighet igen. Har en känsla av att detta kommer ta oss framåt, men säker kan jag ju inte vara :)


Missy

 
 
AK

AK

19 mars 2008 20:15

himla bra! jag är också sån att jag sänkt och sänkt kriterierna...till vilken nytta? Ingen!

http://bacillen.wordpress.com

 
Jessica

Jessica

19 mars 2008 20:26

Det du skriver nu är så viktigt för det är ju först när hunden misslyckats och man gör om som det blir tydligt för hunden, när hunden misslyckats får den ingen förstärkning och när den lyckas blir den positivt förstäkt. Alltså går inlärningen betydligt fortare då.

http://www.sjobynshundpensionat.se

 
Harriet

Harriet

19 mars 2008 20:50

Fanny och Tomas kommer hit till Växjö och håller kurs och jag kan inte gå. Innan tyckte jag att det var skittråkigt att jag inte kan gå. Nu när jag läser hur mycket ni lärt er så blir jag nästan deprimerad. :((

http://www.kiara.dinstudio.se

 
Pernilla, Tilly & Glimma

Pernilla, Tilly & Glimma

19 mars 2008 20:57

Vi önskar en Go & Glad Påsk!!

Kram från oss.

http://hem.bredband.net/pernsand

 
Ingen bild

Hundbiten

19 mars 2008 21:32

AK/Jessica - Det är bra med kurs. Hjärnan går på högvarv dygnet runt här :)

Harriet - så tråkigt! Men det kommer säkert fler tillfällen. Vi får hoppas det iallafall.

Pernilla - Detsamma! :D

 
Lina Samuelson

Lina Samuelson

19 mars 2008 23:10

Hej Lina! Jag gillar din blogg, alltid så läsvärda reflektioner och tankar. Fast jag blir grymt sugen på att gå kurs!

http://samuelsons.blogg.se

 
Helena

Helena

19 mars 2008 23:18

Det där är så sant! Men även om jag vet det så låter jag ofta bli av ren lathet, framför allt i vardagen. Och så fortsätter hunden att först göra fel och sedan rätt, först fel och sedan rätt ... Man får vad man förstärker. Jag vet åtminstone att jag inte ska skylla på hunden!

http://bordertass.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

20 mars 2008 09:14

Kul att du tog upp det! Det är precis så jag har tränat det senaste (när det inte har blivit så mycket annat tränande) just i vardagssituationer. Håller man bara på sina principer/kriterier så kommer man framåt. Haken ligger ju som du skriver i att inte göra om = göra enklare vilket det kan finnas risk för att man vill lyckas snabbare för stunden.

 
Ia

Ia

23 mars 2008 16:34

Fina hundar.
Glad Påsk!
Hilsen Ia

http://ias.bloggagratis.se

 
AK

AK

23 mars 2008 19:07

Hallå?! det är dags att vakna upp ur påsk-komat och börja träna hund och framförallt blogga om det! ;-)
Kraaam!

http://bacillen.wordpress.com

 
Linda & Keya

Linda & Keya

24 mars 2008 17:22

Hej! Brukar vara inne och läsa här ibland och jag måste verkligen tacka dig för detta inlägget. Jag har också backat i träningen när vi misslyckats och tänkt "Det där klarar vi tydligen inte riktigt än". Igår och idag har jag dock gjort om precis likadant när jag tränat ligga kvar och vilken skillnad! Har gjort enorma framsteg på 4 pass! :D Tack ska du ha för denna tankeställare!

http://keya.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

25 mars 2008 14:55

Åh vad roligt det känns att kunna inspirera så Linda - och vad roligt att ni kommer framåt! Bara att jobba på :)

AK - jaja... ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards