Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 17 mars 2008

Hur blir hunden repetitionsklok?

Av Lina - 17 mars 2008 21:12

Lite aha'n och funderingar efter kurshelgen....


Att en hund blir repetitionsklok betyder att den får förståelse för att om ett beteende belönas, så ska hunden fortsätta bjuda det beteendet tills annan information ges.


Det låter ju så enkelt!


Men att praktisera detta enkla är ändå inte lätt. Och på helgens kurs fick jag en liten aha-upplevelse. Jag har tidigare inte varit något stort fan av en felsignal. Eller, ska jag vara ärlig så har jag pendlat mellan att inte vara fan, och att nästan vara det ibland. Så jag har med andra ord inte haft någon klar strategi vad gäller detta. Och bara det faktum att det varit otydligt för mig, har ju säkerligen inte underlättat för min hund.


Säg att vi tränar sitt i framförmappen. Pejla får förstärkning på förstärkning för sättanden och det flyter på. Så bestämmer jag mig för att vi ska gå vidare och träna något annat. Hur förmedlar jag den informationen till hunden?


Tidigare har jag ofta tänkt att "det borde räcka med att jag slutar förstärka beteendet - då ska hunden ha tillräckligt med information för att byta och testa något annat beteende". Och så har jag också tränat rätt mycket. Utebliven belöning ska alltså här minska sannolikheten att beteendet dyker upp igen. Och ofta har det fungerat. Men. Det har även ställt till problem! För ibland vill jag inte sluta förstärka sättandet i det här läget, utan träna på att sträcka tiden - få in stadgan. Och detta har jag haft problem med! För när Pejla inte blivit förstärkt snabbt nog har jag ju lärt henne att då är det dags att byta beteende.


Man kan visserligen hävda att det då blir en tajmingfråga från min sida - att jag ska lyckas tajma förstärkarna så att tiden successivt ökar. Men detta har varit svårt för mig att få till (och ibland helt omöjligt som med frys på fingertarget). Och jag kan tycka att jag då gjort det onödigt svårt.


Om jag istället lär min hund att hon ska bjuda sitt tills hon får annan information på annat sätt, så känns det mycket enklare att få in stadgeträningen. Då kan jag sträcka tiden utan att hon börjar testa andra beteenden och jag slipper frustration - hon är säker på att det är sitt som gäller, även om jag dröjer fem sekunder med förstärkaren.


Och det är här felsignalen kommer in som detta andra sätt att ge information om att det är dags att byta beteende; information om att nu kommer inte längre detta sättande att förstärkas.


Jag har testat detta en del idag, och är faktiskt förvånad över hur snabbt stadgan kommit in i "stå" som jag har tragglat och åter tragglat med under hela mitt första år som hundägare och klickertränare. Jag har helt enkelt varit benhård konsekvent:


1. Jag förstärker det beteende jag vill ha, i övrigt står jag still och försöker att inte ge någon annan information till hunden.


2. Om hon mitt i börjar testa något annat beteende väntar jag ut henne tills hon hittar tillbaka till just det beteende som är det som förstärks.


3. Jag fortsätter förstärka beteendet när hon hittar tillbaka till det.


4. När jag vill byta beteende felar jag det nyss förstärkta beteendet genom en särskild signal. Just nu tar jag ett litet steg åt sidan men man skulle ju kunna tänka sig vilken annan signal som helst här egentligen.


5. När hunden byter beteende förstärker jag det nya beteendet och så börjar vi om.


Jag tycker att det här upplägget känns väldigt logiskt för mig, och framför allt - tydligt för hunden!


Så nu ska jag alltså träna på att Pejla faktiskt ska bli repetitionsklok. Och när det funkar tänker jag mig att jag ska bli mer restriktiv när hon byter beteende så att jag väljer ut vilket det nästa beteendet blir - alltså - nu förstärker jag ofta bara nästa hon självmant bjuder på, för att hon ska få förståelse för systemet; men senare vill jag ju kunna fela både det vi nyss har förstärkt, och ytterligare beteenden som jag inte vill ha, tills hon hittar just det jag vill ha.


Så tänker jag idag :) Men även om det hela känns väldigt klart och tydligt i mitt huvud för närvarande är jag väldigt säker på att det inte blir en lätt uppgift att genomföra...


Det skulle vara jätteintressant att få lite kommentarer kring det här. För- och nackdelar - saker jag missar osv osv... :)

 
 
Ingen bild

Linda

18 mars 2008 10:31

Min stötesten är skillnaden mellan att tala om för hunden att en repetition inte var tillräckligt bra och att tala om att det är dags att byta till ett nytt beteende. Detta diskuterar vi bl.a i tråden http://www.klickerforum.se/viewtopic.php?f=13&t=521&st=0&sk=t&sd=a&start=10

 
Ingen bild

Hundbiten

18 mars 2008 10:46

Just ja. Den tråden hade jag glömt! Och när jag läser mina egna funderingar i den tråden blir det ju väldigt tydligt att jag inte kan stå för det jag tänker och tror där längre. Inte riktigt iallfall :) Men det är väl det som kallas utveckling... :)

 
AK

AK

18 mars 2008 17:41

Bra skrivet återigen! Det blev en del tankar som dök upp ju. Svårt, men kul! Själv kan jag inte riktigt förstå eller förlåta mig själv att jag inte lyckats få min hund repetitionsklok...det är ju liksom det som är pudelns kärna i klickerträning. Men nu ska det bli andra bullar! ;-)

http://bacillen.wordpress.com

 
Eva

Eva

18 mars 2008 22:41

Låter ju mycket bra. Har inte heller någon fel-signal än. Däremot kör jag med Vänta om jag t.ex vill att Kasper ska sitta längre än han normalt skulle ha tålamod med, just för att han ska förstå att han inte ska börja testa med nåt, eller bara tröttna. En kombo kanske vore ännu bättre.

http://skogsstjrna.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards