Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 17 mars 2008

Helgkurs i tävlingslydnad, del 1

Av Lina - 17 mars 2008 12:11

Jag tror aldrig det tagit sådan tid att ta sig hem från Göteborg. Sista biten från Karlstad och upp som normalt tar dryga timmen, då bestämde sig vädergudarna för att vräka ner snö över Värmland. Med en maxhastighet på 60 km/tim på grund av dålig sikt och snöns förmåga att liksom hypnotisera en, var jag dödens trött när jag kom hem vid elvatiden. Men två dagars kurs och funderande gör en ju rätt matt i huvudet också :)


Fredag eftermiddag hämtade jag upp Madelen i Karlstad, och vi körde hela vägen till AK. Lite fel hamnade vi, och det tog sin tid, men tillslut var vi framme och det var så roligt att träffa AK igen!


På lördagen tog vi en skön morgonpromenad i trollskogen innan vi styrde mot Mölndal och helgens kurs för Fanny & Tomas.


En liten sammanfattning om kursens första del så. Mer kommer senare...


Vi startade med ett teoripass och det blev förstås en del repetition av sådant jag hört förut. Men även om man hört är det inte alltid säkert att man insett, så en del nya insikter kom det ändå!


En viktig sak som kom upp när Fanny definierade vad klickerträning är för henne var att användandet av en belöningsmarkör på ett systematiskt sätt gärna fick hamna lite inom parentes. Och jag tycker faktiskt att det är bra, för ofta när man pratar klickerträning blir det så fokuserat runt belöningsmarkören (klickern) och det är dumt, tycker jag. Klickern är inte grejen. Det är inlärningsprinciperna som är det intressanta. Såhär, enligt mina anteckningar, definierar Fanny & Thomas klickerträningen:


- Belöningsbaserad träning; vi kan tilldela belöningar (positiv förstärkning), hålla tillbaka belöningar (extinktion, väl?) och ta bort belöningar (negativt straff).

- Vi tränar utan fysiska eller verbala korrigeringar.

- Vi tränar med så lite hjälp som möjligt under inlärning.
- Vi vill att hunden ska ha en repertoar av beteenden som denkan erbjuda frivilligt (alltså utan kommando).

- (Användande av en belöningsmarkör på ett systematiskt sätt)


Vi repterade även de fyra verktygen för att påverka beteende; alltså:


- Positiv förstärkning
(vi tillför en förstärkare/belöning för att öka sannolikheten att ett beteende ökar i framtiden)


- Positivt straff
(vi tillför ett straff/obehag för att minska sannolikheten att ett beteende ökar i framtiden)


- Negativ förstärkning
(vi tar bort ett straff/obehag för att öka sannolikehten att ett beteende ökar i framtiden)


Negativt straff
(vi tar bort en förstärkare/belöning för att minska sannolikheten att ett beteende ökar i framtiden)


Intressant var också att koppla känslor till ovan nämnda inlärningsverktyg och fundera över vilka konsekvenser dessa känslor skulle kunna ha för hundens upplevelse av träningen samt våra möjligheter att påverka detta:


Positiv förstärkning - glädje

Positivt straff - rädsla, aggression

Negativ förstärkning - lättnad

Negativt straff - besvikelse, frustration


Och i klickerträning används då bara positiv förstärkning och negativt straff. Och självklart bör huvuddelen ligga på positiv förstärkning.


Det femte verktyget - extinktion - använder vi oss också av i klickerträning, och innebär helt kort att ett beteende som tidigare förstärkts inte längre förstärks. Beteendet blir då vanligtvis mer intensivt innan det gradvis försvinner. Detta använder vi oss av vid t.ex. shejping och kriteriehöjningar. Mindre önskvärt är ju att extinktionen verkar för mycket vid t.ex uthållighetsträning :)


Min tanke - är det egentligen någon skillnad på negativt straff och extinktion? Det är det förstås; det negativa straffet är en konsekvens som leder till extinktion. Det jag menar är att de ju hänger väldigt starkt samman.


Detta är basic knowledge för många, och även för mig, men som sagt - det tål att påminnas och framförallt, diskuteras kring - för mig blir saker och ting klarare för varje gång...


Fanny & Pi visar fritt följ under baklänges march.


Thomas & Pi.

 
 
Ingen bild

Marta

17 mars 2008 13:43

Ni verkade i alla fall haft bra väder under dagarna även om hemresan inte lät som någon dröm precis? Jag väntar med spänning på följande delar av helgrapporten!

 
Ingen bild

Hundbiten

17 mars 2008 15:10

Bortsett från själva resandet var helgen kanon! Hade ju som tur var lite sällskap i bilen, men att köra dödstrött i snöstorm och mörker är ingen hit...

Vädret var kalas på söndagen! På lördagen regnade det en del, men det märkte vi knappt så koncentrerade på träning som vi var ;)

 
AK

AK

17 mars 2008 17:31

OJ! stackars dig, du som redan var trött innan ni åkte! Jag är glad att ni kom hem välbehållna!
Vad bra du har sammanfatat första teoripasset, jag länkar hit jag ;-)
*krama*

http://bacillen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards